Naar de top van de zoekresultaten: Gevonden worden in een zee vol met websites.

Om het optimale uit een website of webshop te kunnen halen is het natuurlijk van groot belang dat deze bezocht wordt. De beste manier om constant nieuwe bezoekers binnen te halen is door hoog te scoren in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Hoe hoger je scoort, hoe meer bezoekers je zult krijgen.

Het internet staat vol met websites dus het is niet makkelijk om gevonden te worden in deze zee van websites. Het is dus belangrijk dat jij er alles aan doet om net het streepje voor op concurerende websites te krijgen, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je er voor dat jouw website er uit springt tussen de soms wel duizende resultaten?

Doormiddel van Zoekmachine Optimalisatie (Of SEO) kun jij jouw website een kleine boost geven in de zoekresultaten en op die manier beter scoren dan de rest.

Maar hoe pas ik die Zoekmachine Optimalisatie precies toe om beter te scoren?

Zoekmachine Optimalisatie is een ingewikkeld proces, er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden en de regels wijzigen constant. Wanneer je zelf bezig gaat met SEO zorg er dan voor dat je geen tips volgt van te oude blogs, sommige dingen die vroeger werkte kunnen nu juist afgestraft worden.

Een mooi voorbeeld hiervan is het zogehete Keyword Stuffing; Het volproppen van jouw bericht of pagina met bepaalde woorden (keywords/kernwoorden) waar jij op gevonden wil worden. Dit was (heel) vroeger een van de beste manieren om gevonden te worden, plaats de term en vergelijkbare termen gewoon rustig 100 keer op een pagina en zoekmachines pikte je vanzelf wel op.

Tegenwoordig is dit daarentegen absoluut not-done, wanneer je dit nu doet zal je door de meeste zoekmachines zelfs minpunten krijgen en dus afgestraft worden. (Meer over keyword stuffing in Tip 3: Schrijf  goede content, voor de bezoeker)

Tip 1: Lees de Google SEO starter guide

Met een marktaandeel van ongeveer 95% is Google momenteel de verreweg de grootste zoekmachine van Nederland. 95% is een gigantische voorsprong op de rest dus SEO begint vaak ook met het optimaliseren voor Google.

Gelukkig hebben ze bij een Google een handleiding geschreven om jou een beetje op weg te helpen. De zogehete “Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide”. Wanneer je wilt beginnen met het optimaliseren van jouw website is dit dus een goed punt om te beginnen.

Tip 2: Zorg voor een responsive website

Wist je dat meer dan 60% van het internet verkeer via een smartphone gaat? En dat percentage stijgt nog elk jaar. Het is dus belangrijker dan ooit dat jouw website ook geschikt is voor een smartphone, dit kun je doen doormiddel van een responsive website; Een website die zich automatisch aanpast aan het formaat van het beeldscherm waarop gekeken word.

Maar behalve dat een responsive website dus fijn is voor bezoekers heeft het ook directe invloed op jouw zoekmachine score. In 2015 heeft Google de zogehete Mobilegeddon update uitgebracht en deze update kijkt er naar of jouw website wel meeschaalt met het beeldscherm, doet jouw website dit niet krijg je minpunten in de score.

Is jouw website nog niet responsive? Daar kunnen wij mee helpen!

Tip 3: Schrijf  goede teksten, voor de bezoeker

Vroeger, in een ver verleden, werkte het nog om teksten speciaal voor zoekmachines te schrijven. Zoals we in de intro al schreven werkte het toen nog om je tekst vol te zetten met bepaalde termen waar je op gevonden wilde worden en vaak zorgde dat er al voor dat je naar de top ging. Tegenwoordig werkt dat net ietsjes anders.

Ze zijn namelijk best slim bij de zoekmachines en tegenwoordig is het veel belangrijker dat je teksten schrijft die de bezoeker van je website fijn vindt om te lezen. Wanneer je een tekst schrijft die een bezoeker interessant vindt en die hij of zij ook goed kan lezen zal dit beloond worden door zoekmachines zoals Google, Bing en ook Yahoo.

Maar hoe meten ze dit dan? Het draait allemaal om user-data. Hoe langer bezoekers op je site blijven, en hoe meer ze doorklikken, hoe hoger jou score. Wil je dus goede teksten schrijven zul je moeten zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk blijven. Plaats interessante linkjes in je tekst om ze door te laten klikken. En gebruik eventueel foto’s en filmpjes om hun aandacht vast te houden.

Maar hoe zit het dan met dat keyword stuffing? Uiteraard zul je nog steeds wel de kernwoorden een aantal keer moeten benoemen in je tekst, Google is tenslotte geen almachtig wezen en wil wel graag weten waar je tekst over gaat. Zorg er voor dat niet meer dan 2% van de tekst kernwoorden zijn, hoe hoger dat percentage hoe “bozer” Google wordt.

Tip 4: Gebruik goede titels

Een fout die vaak gemaakt word is in de pagina titel, de titel van de pagina moet duidelijk omschrijven waar de pagina over gaat. Noem bijvoorbeeld de startpagina van je website geen “Welkom op mijn website” maar omschrijf wat jouw bedrijf doet, bijvoorbeeld: “Wij bouwen websites”.

Tip 5: Ga niet stil zitten

Al jouw pagina’s geoptimaliseerd en merk je dat je bezoekers toenemen? Ga vervolgens niet stil zitten, plaats meer blogberichten, pas teksten aan van je website, blijf bezig met het vernieuwen van je website. Stilstaan is achteruit gaan. SEO is een doorlopend proces en heeft lange tijd nodig om te werken, er is altijd iets te verbeteren en je concurrentie zit ook niet stil.